Thursday 5 April 2012

semanis kurma...

al kisah.. malam tadi baru mendengar semanis kurma... pasal kawin dan study..kalau tanya saya ... mengikut pengalaman saya.. takde masalah laa.. as long as pengajian menengah dah setel.. dah nmpk sikit hala tuju kt unibersity tu nak keje ape karang.. sbb pada saya org masuk unibersity ni die dah matang sikit banding dgn zaman sekolah.. dr dok becinta ..mak soh sekolah.. dok becinta tak habis2..kwin kan aje..


dulu saya pon nk kawin awal.. bajet2 umur 23.. walaupun zaman tu zaman study lg.. alasan? nak lari dr terpikul tanggungjwb yg berat di bahu abah.. cukup2 laaahh... tp, jodoh sampai umur 24-25.. 23 tu org baru meminang..


 kalau anak perempuan saya ade org nak meminang pon.. saya dan suami mmg dah sepakat.. kawinlah.. jika org yg meminang tu memenuhi kriteria tertentu..

(Riwayat Bukhari-Muslim) Baginda juga tidak melupakan kriteria di dalam pemilihan suami, berdasarkan sabda Baginda, “Jika yang datang meminang anak perempuanmu seorang yang kamu redai agama dan akhlaknya, maka terimalah dan kahwinkanlah dia dengan anakmu.” (Riwayat TIrmIzi)



okey itu utk anak perempuan jer.. kalau anak lelaki saya yg belom habis study nk kawin.. saya suurh puasa je dulu.. kalau dah tak larat nk puasa.. saya suruh die keje part time.. kalau dah cukup duit nk sediakan mkn minum pakai anak bini masa tgh study.. okey silakan.. takde hal.. nak sangat kan? 



pagi-pagi ni pulak.. dah dapat kabor anak sedara kt kampung dah nak kawin.. bkn belah saya.. belah suami.anak kakak beliau. terkejut gak.. sbb setahu saya anak sedara kami yg sulong tu baru je habis SPM..

laju je saya halo fb chat kt adik ipaq.. adik ipaq kata.. lelaki tu umur 26thn, memula dulu abg hangkat dia.. pastu terangkat... lelaki tu masuk meminang few days ago.. tp tak mo bertunang2 dah nak kawin terus.. sbb lelaki ni penah betunang dulu 2 thn pehtu putus ditgh jalan.. so kali ni x mo tunang2 dah..
majlis semua lelaki tu tanggung.. lelaki tu kije pon not bad.. kt sime darby nye pelantar kt tlk ramunia.. 
so belah pompuan ni tinggal dok bersanding jelaaa.. sbb majlis semua lelaki yg support.. mak lelaki yg beriya nk soh kwin cepat.. takut anak bujang dia jd bujang telajak kot..

so, memula saya agak tak bersetuju gak ler.. sbb memikirkan terlalu muda nk kwin.. apekata smbung le study dulu.. walaupun dak ni takde le cerdik sgt.. tp, masuk je ler kolej swasta memana ke.. kolej swasta sokmo menerima pelajar2 yg xde tempat kt unibersity awam kan.. layan..

so, sebelom sempat ckp.. suami saya balik td beliau dah ckp dulu..
"abang cham tak setuju gak.. suruh smbg belajar dulu..." hehehe suami ku mcm dah tau je ayat tu pon saya nk luah gak.. hehehee tp, dah jodoh kan.. 
"takpelaa.. kawin jelah dah ade org nk jaga tu.. nk smbg study lepas bljr pon boleh kalau laki nk support" hehehee...
saya ni selalu gak bertentangn pendapat dgn kuarge IL.. tp, tang jodoh ni.. bleh excuse sikit.. nak-nak anak pompuan.. dah kwin selamat sikit kot.. bkn senang nk bior anak dara kita bebas tanpa penjagaan. kalau dah dapat lelaki yg okey nk jaga ... lepaskan jelah.. 'ok' je.. nk ckp baik dan perfect payah weyy nk jumpa skrg..

kawin awal dlm kuarge suami xde lah heran sgt.. sbb kakak2 beliau pon kawin umur 19.. huhuu.. kekal lak smpi skrg..xde cerai berai.. kuarge saya.. saya le paling awal dipinang.. umur 23 org dah pinang.. menjadi issue gak ler.. sbb masa tu lom habis study.. agak pot pet potpet jugak le jiran tetangga.. and sedara mara.. pulak tu kwin dgn .N.a.v.y... ahahahahaha..
sekali je suami meminang dgn hantaran RM11,111,11.. senyap terus... pebelanjaan satu sen saya tak kuar.. dah nama pon student.. duit PTPTN je ade.. mak habis gak dkt 2Ok.. duit kenduri makan..hantaran tu saya bg mak 4000... tp mak ckp mak belikan saya katill 2k.. 1k mak bg saya balik.. 1k mak wat beli hamper2 bg cabutan bertuah. kt org rewang.. 4k tu nk wat kenduri? dpt beras dgn ayam je kot..tau lah org felda... berduyun key nk jemput.. jemputan 4 ribu gitu.. mcm retis..

masa saya dipinang dan kahwin dulu.. mmg agak issue sbb sy dipinang ms  tahun akhir kt u.i.a.. dan kwin ketika belom keje tetap.. maka org pon dok kata memacam..lom tolong mak pak le hape..kan.. hakikatnya..saya dah menselamatkan abah saya dr menanggung dosa saya.. hehehehehe 

jg kite terus ke konklusi... 'takpe je kalau nak kwin awal... jodoh dah sampai..' 


4 comments:

  1. betullah saya setuju.. dulu ayah sy x bg kawen awal, cepat2 sy habehkan study. sebaik habeh study terus husband meminang. umur 22 dah kawen.. alhamdulilah.. hingga kini

    ReplyDelete
  2. ceh aku komen blog ko rupenya.. kah kah.. sorylah ayat terskema

    ReplyDelete
  3. nk kawen jugak!! nk kawen jugak!! hahaha

    ReplyDelete